Houding en beweegadviezen bij bekkenpijn

Voor bekkenpijn klachten bestaat geen medicijn of 'wondertraining'. Het zijn klachten waar acceptatie en tijd erg belangrijk zijn. 
Als je last hebt van bekkenpijn is de eerste vraag die je stelt, wat kan ik wel en wat kan ik beter niet doen? Op de meeste vragen: mag ik...? is het antwoord vrijwel altijd 'ja'. Je mag met je benen over elkaar zitten, je mag fietsen, je mag zwemmen en je mag op je zij of rug slapen. Er zijn geen strikte regels, wat wel en niet mag met bekkenpijn. Maar het zoeken naar je pijngrens, deze grens respecteren en hier je activiteiten op aanpassen kan de sleutel tot succes zijn. De meeste vrouwen willen meer doen dan ze eigenlijk kunnen. Het is dan ook noodzakelijk om oefeningen te doen om je spierkracht te vergroten, zodat beweging minder kracht kost. 
Hieronder een aantal tips voor het verlichten van dagelijkse activiteiten. Wil je specifiek je bekkenbodemspieren trainen? Lees dan de blog: bekkenbodemoefeningen. 


Zitten
Zitten wordt vaak gezien als een probleem wanneer je last hebt van bekkenpijn. Zoek een stoel uit die je onderrug goed ondersteund, probeer wat verschillende stoelen uit. 

Staan 
Langdurig stil staan wordt vaak als pijnlijk ervaren. Zorg voor voldoende beweging, loop een rondje en wissel staan en zitten af. Probeer een 'slenter' tempo te vermijden, houdt een stevige wandelpas aan. 

Traplopen
Wanneer traplopen pijnklachten geeft, probeer dan elke keer met het zelfde been de volgende trede te bereiken en daarna het andere been bij te sluiten. 

Liggen en slapen 

Leg, wanneer je op je zei ligt, een kussen tussen uw knieën en enkels, dit kan voor wat verlichting van de pijn zorgen. 


Literatuur

  • Nederlandse vereniging voor obstetrie en gynaecologie (NVOG), Utrecht, 2009