(lage) Rugklachten: Oorzaak en Tips

Uit balans? Aangekomen in gewicht? Wat is nou de echte oorzaak van pijn in de rug tijdens je zwangerschap? En wat kan je er tegen doen? Rugpijn kan erg complex zijn en te maken hebben met verschillende factoren. Allereerst kan je de schuld geven aan het hormoon relaxine. Dit hormoon is verantwoordelijk voor het ‘soepeler’ maken van de pezen en spieren. Door de groeiende buik, soepel wordende spieren en verzwakte buikspieren kan je lichaam uit balans raken.
Lage rugklachten kunnen nog wel eens verward worden met bekkeninstabiliteit. Lees mijn blog over bekkeninstabiliteit om te onderzoeken waar jouw klachten vandaan komen.

Tips voor het verminderen of voorkomen van (lage)rugklachten

1. Let op je houding, sta rechtop, neem een trotse houding door je borst vooruit te duwen en je bilspieren aan te spannen. Probeer niet te lang in dezelfde houding te blijven staan, loop rondjes of wissel, staan, lopen en zitten af.

2. Kom in beweging! Er zijn een tal van oefeningen die je zou kunnen doen om je rug sterker te maken of ‘los’ te maken. Klik hier voor de video workout: training voor de lage rug.

3. Draag platte schoenen, of schoenen met een hele kleine hak. Het helpt om je lichaam niet nog verder uit balans te brengen.

4. Til altijd vanuit je knieën, en zorg ervoor dat je vooruit kijkt bij het tillen, dan behoud je een rechte rug.

5. Luister naar je lichaam, zoek niet elke dag de grens van je kunnen op, en neem bewust relax tijd, dit kan je lichaam goed gebruiken .